Najciekawsze wydarzenia z zakresu komunikacji w 2012 roku
Podsumowujemy mijający rok. Co ciekawego wydarzyło się w komunikacji? Odpowiadają konsultanci GFMP Management Consultants:
Anna Buczek: W mijającym roku widoczna była większa chęć otwarcia się zarządów firm na komunikację z pracownikami. Widzieliśmy liczne blogi prezesów, w których pokazywali swoją „ludzką twarz” i wyrażali chęć kontaktu ze swoimi pracownikami. Zaczęto również więcej uwagi poświęcać kulturze organizacji, a w szczególności budowaniu zaufania do firmy. Wprowadzano coraz większą ilość różnego rodzaju nowych narzędzi, platform typu Web 2.0, które miały zachęcać do interakcji pracowników i tym samym wspierać komunikację i budować zaangażowanie. I choć cele i założenia takiej komunikacji są dobre, to w praktyce nie można pozbyć się wrażenia, że coraz bardziej zaczyna w niej brakować miejsca dla ludzi – rozmów z przełożonym, rzeczywistego wsparcia zarządu i zwyczajnych ludzkich interakcji.
Joanna Stępień: Wreszcie kończy się ślepe podążanie za nowinkami technicznymi w komunikacji. Coraz częściej wśród osób zajmujących się komunikacją w organizacjach słychać głosy m.in. o niskiej efektywności działań prowadzonych chociażby w mediach społecznościowych. Ten swoisty reality check wiąże się z dostrzeganiem powszechnego braku strategicznego umocowania wszelkich nowych sposobów komunikowania się. Na portale społecznościowe, blogi itp. przestano patrzeć jak na „święte krowy” komunikacji, które niezależnie od branży, firmy, odbiorców, czasu gwarantują lepsze wyniki. Współpraca z blogerami, z której ci uczynili sobie sposób na życie, czy wklejanie obrazków kotów i ogłaszanie konkursów na najładniejsze zdjęcie z wakacji nie przynosi wystarczających efektów w stosunku do poniesionych kosztów – osoby odpowiedzialne za komunikację odczuwają to zwłaszcza w czasach kryzysu, gdy każdą złotówkę z budżetu ogląda się trzy razy. Coraz więcej osób widzi w związku z tym również, że strategia w komunikacji nie jest czymś dodatkowym, bez czego doskonale dadzą sobie radę, ale niezbędnym elementem ich działań, jeśli mają one być efektywne.
Wojciech Kurda: Cieszy coraz większe zrozumienie znaczenia komunikacji dla efektywnego działania organizacji, które przejawia się w zainteresowaniu tym obszarem np. w instytucjach rządowych, samorządowych i mundurowych. Szkolenie dla przedstawicieli administracji publicznej, które prowadziłem w tym roku, pokazało, że w tych instytucjach podejmuje się wiele działań. Realizowaliśmy również ciekawe projekty ukierunkowane na badanie i doskonalenie komunikacji w organizacjach z tego sektora. Oczywiście to nie jest powszechne, zmienianie świadomości zarządzających idzie powoli, a wiele działań ma charakter pozorny (zresztą nie inaczej bywa w korporacjach). Ale widzę w tym sygnał zmiany i dowód, że osoby, które w trudnych warunkach próbują zmieniać swoje organizacje, dzięki uporowi i zaangażowaniu, mogą coś osiągnąć.
Czy w 2012 roku zdarzyło się coś, co istotnie wpłynęło na obszar komunikacji w firmach? Zapraszamy do dzielenia się swoimi opiniami.