Jak spowodować by wszyscy pracownicy podążali w tym samym kierunku?
Wyobraźmy sobie firmę, w której wszyscy pracownicy podążają w tym samym kierunku. Taka firma mogłaby zawojować swoją branżę i pokonać każdego konkurenta. Każdy chce mieć taką firmę, ale mało kto potrafi to zrobić. Tym większa szansa dla tych, którzy zrobią to pierwsi.
Stworzenie tak funkcjonującej organizacji wymaga spójnego działania w trzech obszarach: strategii, kultury i komunikacji. Dotyczy to każdej organizacji niezależnie od wielkości. Im większa firma, tym większe znaczenie ostatniego elementu – komunikacji.
1. Strategia firmy, która wyznacza kierunek i inspiruje
Jeżeli pracownicy mają podążać w jednym kierunku to ten kierunek musi zostać jasno wytyczony. Wizja i strategia firmy muszą być unikalne (ukierunkowane na ten fragment rynku, który jest najsłabiej obsadzony przez konkurencję i w którym firma jest zdolna mieć największą przewagę), inspirujące (dostarczać pracownikom głębszego uzasadnienia ich pracy) i podzielane przez ludzi (dzięki szerokiemu włączeniu w określanie kierunków i sposobów realizacji).
2. Kultura organizacyjna, która traktowana jest serio, jest podstawą
Aby wizja i strategia były możliwe do zrealizowania, musi istnieć odpowiednie podłoże (środowisko pracy), które sprzyjać będzie odpowiednim postawom i zachowaniom pracowników. Zbudowanie pożądanej kultury jest możliwe tylko wówczas, gdy głoszone wartości traktowane są serio. Testem jest to, czy na bazie określonych wartości zatrudniamy ludzi (w procesie rekrutacji jasno określamy typ pracownika, jakiego szukamy i sprawdzamy kandydatów pod tym kątem) i gotowi jesteśmy ich zwolnić (nawet jeżeli osiągają świetne wyniki, ale ich zachowania nie są zbieżne z kulturą firmy).
3. Komunikacja wewnętrzna, która spaja powyższe elementy i nadaje znaczenie
Komunikacja wewnętrzna ma za zadanie w sposób maksymalnie transparentny (sprzyjający autentyczności) budować zrozumienie kierunku, w jakim zmierzać chce firma oraz budować przekonanie i zaangażowanie pracowników, dzięki zapewnieniu maksymalnego współuczestnictwa i zrozumienia swojej roli. Cele firmy są wówczas celami pracowników. Kluczową rolę w tej komunikacji mają do odegrania kierownicy wszystkich szczebli, którzy powinni otrzymywać maksymalne wsparcie w tym zadaniu od swoich przełożonych i od działu komunikacji.
To proste i trudne jednocześnie. Proste, bo obszary działania są oczywiste i wielokrotnie opisane. Trudne, bo osiągnięcie efektów wymaga silnego przekonania na najwyższym szczeblu (wszystkie działania musza zostać zainicjowane i wspierane przez prezesa), konsekwencji i wytrwałości (na każdym szczeblu zarządzania każdy menedżer musi zadbać o właściwe ukierunkowanie każdego ze swoich pracowników z osobna) oraz odwagi (związanej z większą otwartością i szerszym włączeniem pracowników w procesy decyzyjne).