Najważniejsze trendy w komunikacji na 2013 rok
Jaki będzie najważniejszy trend w komunikacji w 2013 roku?
Joanna Stępień: Chciałabym napisać, że 2013 rok przyniesie nam jakościową zmianę w obszarze komunikacji – że komunikowanie nie będzie polegać tylko na efekciarskim przekazywaniu informacji, ale na efektywnym angażowaniu odbiorców. Poprawne relacje z mediami oraz rozwieszanie plakatów na korytarzach i rozdawanie gadżetów pracownikom nie utrzyma, a tym bardziej nie zbuduje zaufania do firmy, które staje się coraz cenniejszym zasobem w obliczu kryzysu. Ostatni kwartał pokazał nam, jak mogą wyglądać problemy firm – bez zaufania pracowników i konsumentów niektóre organizacje mogą po prostu nie przetrwać tych ciężkich czasów.
Dla wszystkich kryzys gospodarczy oznacza okrojone budżety – niektórzy odpowiedzialni za komunikację zapadają w sen zimowy, z uporem godnym lepszej sprawy malują trawę i poprzez podejmowanie pozornych działań starają się doczekać lepszych czasów. Tutaj nie ma mowy o jakiejkolwiek jakościowej zmianie w komunikowaniu i opisywane przez nas trendy w komunikacji nie spotkają się z zainteresowaniem – w takich firmach problemy zamiata się pod dywan i odpowiednio pudruje fasadę.
Jest jednak jeszcze inna grupa osób odpowiedzialnych za komunikację w organizacjach, znacznie węższa, która taką sytuację postrzega jako szansę i wyzwanie – można przewidywać, że dzięki nim w komunikacji pojawią się kreatywne rozwiązania, maksymalizujące jednocześnie efektywność prowadzonych działań. Kluczem do ich działania nie będzie wzorowanie się na „best practices” ani sprawdzonych trikach, tylko zastanowienie się nad zarówno: potrzebami firmy, jak i potrzebami odbiorców wobec komunikacji. Dla nich 2013 na pewno będzie ciekawy.
Wojciech Kurda: Coraz więcej osób zajmujących się komunikacją dostrzega granice tego, co można robić poprzez wdrażanie i rozwijanie narzędzi komunikacji. Coraz częściej słyszę, że problemem nie są narzędzia (a jeżeli już, to raczej ich nadmiar niż niedostatek), ale gotowość zarządzających do dzielenia się informacjami z pracownikami i zdolność organizacji do angażowania menedżerów w działania komunikacyjne.
Jeżeli tak, to znacznie większy nacisk niż dotychczas będzie kładziony na dokładną diagnozę działania komunikacji wewnętrznej w organizacji. Z kilku względów. Analiza silnych i słabych stron dotychczasowego systemu komunikacji pozwala bardziej efektywnie zarządzać komunikacją w sytuacji ograniczeń budżetowych. Wyniki badania służą jako dobitny dowód, że zarządzający muszą być bardziej otwarci w komunikacji. Dodatkowo są świetnym źródłem argumentów do przekonywania menedżerów do większej aktywności.