Zaufanie – ściemniacze dla ściemniaczy

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

ZAUFANIE

3 główne (mądre) cele:

  1. Pracownicy, którzy wierzą w swoich liderów
  2. Klienci, którzy są lojalni
  3. Otoczenie, które cechuje goodwill

Najczęstsze sposoby ich realizacji:

  1. Traktowanie pracowników jak idiotów
    („na pewno się nie zorientują…”)
  2. Traktowanie klientów jak idiotów do kwadratu
    („ser owczy z mleka krowiego będzie im smakował…”)
  3. Akcje wizerunkowe, employer brandingowe i marketingowe („jesteśmy super, jesteśmy super, aha a czy mówiłem już, że jesteśmy super?”)

 

Efekty:

  1. Dramatycznie niski poziom zaufania do zarządzających
  2. Spadający poziom zaufania do korporacji
  3. Rosnący cynizm i brak nadziei

 

Jeżeli potem kogoś dziwi niski poziom zaufania w życiu publicznym, odrzucanie instytucji przez pracowników i sukces wyborczy każdej partii, która uznaje się antysystemową, to powinien zdać sobie sprawę, że obywatele to też najczęściej pracownicy.

Kiedy wszystko wydaje się ściemą, największy ściemniacz ma ułatwione zadanie.