Reality check
Jak co roku, został opublikowany European Communication Monitor, raport o stanie komunikacji w Europie według profesjonalistów. Zachęcamy do jego lektury – zwłaszcza, by zapoznać się z tym, jak eksperci w dziedzinie komunikacji z innych krajów postrzegają nadchodzące wyzwania dla komunikacji oraz sposoby radzenia sobie z nimi: na czym powinna polegać rola prezesa w komunikacji, jak optymalnie wykorzystywać cyfrowe środki komunikowania się oraz jak różnicować komunikację, np. ze względu na wiek grup docelowych.
Moją uwagę przykuły zwłaszcza odpowiedzi na pytanie o to, jakie trzy obszary w komunikacji będą najważniejsze w ciągu następnych 3 lat. Respondenci wśród najistotniejszych dla nich wymienili m.in.:
– powiązanie strategii biznesowej z komunikacją
– radzenie sobie z cyfrową rewolucją oraz sieciami społecznościowymi
– budowanie i utrzymywanie zaufania
– odpowiadanie na potrzeby informacyjne większej ilości odbiorców przy mniejszych zasobach
– wzmacnianie roli komunikacji we wspieraniu procesu podejmowania decyzji przez Zarząd
Cieszy to, że coraz więcej profesjonalistów dostrzega wreszcie, że długoterminowo działania spod znaku malowania trawy nie przynoszą żadnych efektów i że sukces w komunikacji, zwłaszcza w przypadku coraz większego zróżnicowania i rozproszenia grup docelowych, można osiągnąć tylko ciężką pracą. Pokazuje to zwłaszcza duży spadek znaczenia inicjatyw typu sustainable development czy social responsibility – nie dziwi to, biorąc pod uwagę ich wątpliwą skuteczność, o czym pisałam jakiś czas temu.
Cieszy też to rosnące znaczenie budowania i utrzymywania zaufania – zarówno wśród pracowników, jak i klientów, ponieważ właśnie od braków w tym obszarze zależy większość problemów w firmie, o czym wielokrotnie pisaliśmy na blogu. Przypomnijmy, brak zaufania to:
– nieufni inwestorzy
– nielojalni klienci
– wysokie koszty
– niska jakość produktów i usług
– sabotaż ze strony pracowników
– nieustające kryzysy
Najwyraźniej negatywne konsekwencje powyższych problemów zaczynają doskwierać firmom.
Więcej o zaufaniu w wywiadzie z zeszłorocznym gościem specjalnym konferencji face, dr Pamelą Schockley-Zalabak.
Zaufaniu był też poświęcony czerwcowy numer Communication World, w którym znalazły się artykuły dr Schockley-Zalabak, która pisze o tym, od czego zacząć, by zbudować organizacyjne zaufanie, oraz gościa specjalnego konferencji face w 2011 roku – Barbary Fagan-Smith – o „twardej” wartości zaufania.