Małgorzata Dobosz, Dyrektor Marketingu i Zrównoważonego Rozwoju w SKANSKA specjalnie dla GFMP: Oferta pracy: Komunikacja wewnętrzna, Poszukiwany: Najlepszy Sprzedawca na Świecie
Bez komunikacji wewnętrznej w firmie można by żyć. Gdyby tylko istniał jakiś lepszy sposób na zaangażowanie pracowników niż szczera rozmowa, transparentność i osobiste zainteresowanie ich pracą.
Wbrew wyobrażeniom wielu pracowników, komunikacja wewnętrzna nie jest po to, by o czymś się dowiedzieć. Nie jest również po to, by cała organizacja jednym głosem mówiła „A”.
Najważniejsza rola komunikacji wewnętrznej to budowa kultury organizacyjnej firmy i zaangażowania pracowników.
Co ciekawe, w zasadzie powinno być to proste, bo ludzie mają naturalną skłonność do tego, że chcą czuć się zaangażowani. Rzeczywistość jednak, jak zwykle, okazuje się nie taka prosta. W gąszczu firmowych niedopowiedzeń, nakładających się odpowiedzialności i sprzecznych komunikatów, zaangażowanie potrafi ostro pikować. Szczególnie w sytuacjach znaczących zmian, gdy lojalność wobec firmy znacząco spada, a jednocześnie rośnie lojalność wobec samego siebie.
Kluczem do sukcesu są „Najlepsi Sprzedawcy na Świecie”. Czasem wystarczy jeden, postawiony wysoko w hierarchii. Może być też kilku, gdzieś niżej w organizacji, ale z potencjałem na przebicie i naturalną siłą rażenia.
„Najlepszy Sprzedawca na Świecie” jest zwany w fachowej literaturze biznesowej liderem.
Komunikacja w firmie, szczególnie w okresie zmian, potrzebuje przede wszystkim liderów. Nie da się zakomunikować zmiany i jej efektywnie przeprowadzić, jeżeli jej siłą napędową jest dział komunikacji. Najlepszy Sprzedawca na Świecie rozumie, że siła napędową jest on, a od komunikatorów oczekuje wsparcia i właściwych narzędzi.
Mam przekonanie, że jednym z najważniejszych i najbardziej odpowiedzialnych zadań komunikatorów w firmie jest organizacja poszukiwań Najlepszego Sprzedawcy na Świecie. Taki komunikacyjny headhunting. Poszukujesz osoby, która jest transparentna w swoich kontaktach z pracownikami, potrafi pokazać im personalne korzyści wynikające ze zmian oraz w naturalny sposób czyni ich uczestnikami i późniejszymi ambasadorami zmiany.
Czy to jest łatwe zadanie? Oczywiście, że nie.
Czy jest niemożliwe? Oczywiście, że nie.
Czy znalezienie Najlepszego Sprzedawcy na Świecie gwarantuje 100% powodzenie? Oczywiście, że nie.
Ale jeśli znajdziesz swojego Sprzedawcę, droga do sukcesu w komunikacji, także związanej ze znaczącymi zmianami, stoi otworem.
Jeżeli pracujesz właśnie z Najlepszym Sprzedawcą na Świecie, to gratuluję i pozytywnie zazdroszczę. Jeżeli widziałeś kiedyś ten rzadki okaz, ale zniknął Ci z oczu, to właśnie jest ten moment, by rozpocząć poszukiwania kolejnego. A jeżeli nigdy nie miałeś z kimś takim do czynienia – czas uwierzyć, że oni istnieją. A Ty możesz być odkrywcą kolejnego!
Więcej o angażowaniu menedżerów w komunikację w Skanska będzie można usłyszeć podczas face 2015 w prezentacji Małgorzaty Dobosz „Czy jestem odpowiedzialna/y za komunikację wewnętrzną w firmie?”
Małgorzata Dobosz, Dyrektor Marketingu i zrównoważonego Rozwoju, Skanska
Więcej informacji >>