Komunikowanie projektów w Crédit Agricole – wywiad z Izabelą Mościcką
Izabela Mościcka, Dyrektor Departamentu Public Relations Crédit Agricole, opowiada o wyzwaniach w komunikacji wewnętrznej i podpowiada, jak sobie z nimi radzić.
Jakie było Pani największe wyzwanie w komunikacji wewnętrznej i w jaki sposób na nie Pani odpowiedziała?
W dużej organizacji praktycznie każdy dzień może okazać się wyzwaniem dla komunikacji wewnętrznej. W banku, w którym teraz pracuję, najwięcej wyzwań przyniósł ten rok – prowadziliśmy jednocześnie trzy duże projekty, w których komunikacja wewnętrzna miała do odegrania ogromną rolę. Pierwszy z tych projektów to rebranding – komunikację rozpoczęliśmy na bardzo wczesnym etapie przygotowywanie projektu i jesteśmy już prawie na finiszu – zamknęliśmy właśnie ostatnie narzędzie – specjalnie utworzoną podstronę w intranecie i uznajemy, że nowa marka to już nasza codzienność. Największe wyzwanie w tym projekcie, to przekonać pracowników, że nowa marka niesie dla nich wiele szans, a nie zagrożeń, a jednocześnie, że to, jak będą postrzegać nową markę klienci, zależy w największym stopniu od pracowników, mających bezpośredni kontakt z klientami.
Drugi projekt to nowa strategia średnioterminowa naszego akcjonariusza, tzw. “Commitments 2014” (bardzo interesujący temat na case study), którą musieliśmy wytłumaczyć pracownikom, wypracować wspólne rozumienie oraz przygotować takie wdrożenie w Polsce, które będzie spójne i akceptowalne w Polsce. Projekt ten nadal się dzieje i będziemy go kontynuować w przyszłym roku.
I trzeci projekt to kampania edukacyjna, do której zaprosiliśmy naszych pracowników jako wolontariuszy – będą oni uczyć przez 3 lata w szkołach podstawowych o bankowości.
Jak odpowiada Pani na wyzwania w komunikacji wewnętrznej?
Przede wszystkim przygotowujemy się i planujemy dużo wcześniej. Piszemy strategię komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej każdego projektu, który powstaje w naszym banku. Projekty biznesowe dzielone są na tzw strumienie. Jednym z nich jest komunikacja, do pracy w naszym strumieniu zawsze zapraszamy osoby z innych departamentów – tak, aby była reprezentowana cała organizacja. Współpraca jest jednym z kluczowych czynników sukcesu komunikacji wewnętrznej. Nasi najbliżsi “partnerzy biznesowi” to HR, marketing, wsparcie sprzedaży. Po wypracowaniu strategii komunikacji przedstawiamy ją na Komitecie ds Wizerunku – jego członkami są m.in. wszyscy członkowie zarządu. Dzięki temu mamy ich wsparcie, co ułatwia realizację projektu. I kolejny element to szczegółowy harmonogram – rozpisujemy retroplaningi, sprawdzamy czy jesteśmy zgodni z harmonogramem, a jeśli pojawiają się nowe okoliczności, to na bieżąco dostosowujemy działania. Ujmując to w 3 słowach – kluczach, powiedziałabym: współpraca, dobry plan i wsparcie zarządu.