Monika Kuczyńska, Dyrektor Personalny w NSG Group specjalnie dla GFMP: Komunikacja kierownicza w środowisku firmy produkcyjnej
Komunikacja w firmie produkcyjnej to sprawa o tyle ważna, co często niedoceniana przez menedżerów. Nabiera znaczenia w zmieniającej się rzeczywistości, w której musimy zapewnić długoterminowość zatrudnienia osób, których wdrożenie zajmuje dużo czasu i wysiłku, a jednocześnie oczekiwania pracowników od komunikacji rosną.
„Nie mówmy pracownikom tak dużo – zadają pytania, mają oczekiwania, mnożą obawy…”; „Po co te wszystkie komunikaty przysyłacie – ludziom to niepotrzebne, interesują ich sprawy dotyczące ich osobiście, co ich obchodzi inwestycja w Argentynie albo zamknięty zakład w Japonii?”; „Zawiłe te wyniki – ja nie rozumiem, jak mam to przekazać pracownikowi?”
Powyższe przykłady komunikatów od menadżerów to codzienność specjalistów ds. komunikacji. Powody, dla których się pojawiają mają swoje podłoże… w złej komunikacji. Menedżer przede wszystkim powinien rozumieć potrzebę przekazywania informacji, zanim uda się z nią do swoich pracowników.
Czyja to rola? Gdzie szukać wskazówek?
NSG Group odpowiada na te wątpliwości na poziomie wartości i zasad. Zaufanie i szacunek, wiarygodność, profesjonalizm, szczerość – to podstawy otwartej komunikacji, również deklarowanej jako wartość podstawowa. W tym samym dokumencie znajdziemy informację, że najważniejszymi partnerami, zaraz za Klientami, są Pracownicy. „Dążymy, aby być najlepszymi w swojej klasie – dla Pracowników chcemy być preferowanym pracodawcą”. Jeśli to stwierdzenie ma mieć wartość, to
otwartość w komunikacji z pracownikami to dzisiaj nie tylko obowiązek, ale konieczność.
Jako HR- owiec z pasji i przekonania, wiem, że oczekiwania pracowników zmieniają się i rosną. Rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny. Lojalność w stosunku do pracodawcy nie jest już ważna. Z drugiej strony pracodawcy, szczególnie w branżach produkcyjnych dążą do zatrudnienia długoterminowego („wdrożenie nowego pracownika to czas i pieniądze”, „zanim się nauczy naszego ‘wyjątkowego’ procesu miną lata”). Jak zatem zapewnić, że pracownik zwiąże się z nami na dłużej.
Nie jest to miejsce, aby rozważać metody i sposoby, ale komunikacja ma tu szczególną pozycję.
Poświęcamy więc czas i pieniądze, aby budować w pracownikach poczucie przynależności do organizacji większej, niż tylko lokalny zakład. Informacje są dostępne w formach dowolnych – tylko korzystać! MADO (jap. okno) – to nasze okno na świat – wewnętrzny periodyk dostępny dla każdego pracownika, Intranet, biuletyny, spotkania okrągłego stołu, spotkania Town Hall.
Jak procesy komunikacji w NSG Group dostosowują się do zmieniającej się rzeczywistości dowiecie się podczas konferencji face 2015.
Monika Kuczyńska, Dyrektor Personalny, NSG Group
Podczas face 2015 razem z Panią Moniką Kuczyńską wystąpi również Jaana Maijanen, Group Internal Communications Manager w NSG Group.