Komunikacja jedno, rzeczywistość drugie
KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA
3 główne (mądre) cele:
- Zaangażowani, zainspirowani i mający poczucie sensu pracownicy
- Budowanie pożądanych postaw
- Włączenie pracowników we współtworzenie organizacji
Najczęstsze sposoby ich realizacji:
- Komunikowanie strategii w abstrakcyjnej i niestrawnej formie
- Propaganda sukcesu
- Oderwane od rzeczywistości oczekiwania wyrażane w komunikatach do pracowników, z którymi praktyka działania firmy nie ma nic wspólnego
- Otwarte drzwi i skrzynki pytań jako proteza prawdziwego dialogu
Efekty:
- Pracownicy coraz bardziej głusi na komunikaty
- Rosnący cynizm i brak zaufania
- Menedżerowie budujący swój autorytet w opozycji do wyższej kadry zarządzającej
- Wyuczona bezradność prowadząca do przyjmowania strategii widza ze spokojem przyjmującego kolejne porażki firmy
Tymczasem działy komunikacji dalej zajęte są poszukiwaniem super narzędzi i komunikacyjnych gadżetów, które obsługuje się jednym kliknięciem i które tym razem już na pewno nareszcie rozwiążą wszystkie problemy…
Tylko, że pracownicy już nie są gotowi, by słuchać, a zarządzający, by cokolwiek inwestować w nowe narzędzia proponowane przez coraz bardziej denerwujący dział komunikacji.
Albo komunikacja wewnętrzna się zmieni, albo zarządy utwierdzą się we wniosku, że nic z tego nie mają i rozpędzą redaktorów intranetowych newsów.