Komunikacja jedno, rzeczywistość drugie

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA

3 główne (mądre) cele:

  1. Zaangażowani, zainspirowani i mający poczucie sensu pracownicy
  2. Budowanie pożądanych postaw
  3. Włączenie pracowników we współtworzenie organizacji

Najczęstsze sposoby ich realizacji:

  1. Komunikowanie strategii w abstrakcyjnej i niestrawnej formie
  2. Propaganda sukcesu
  3. Oderwane od rzeczywistości oczekiwania wyrażane w komunikatach do pracowników, z którymi praktyka działania firmy nie ma nic wspólnego
  4. Otwarte drzwi i skrzynki pytań jako proteza prawdziwego dialogu

 

Efekty:

  1. Pracownicy coraz bardziej głusi na komunikaty
  2. Rosnący cynizm i brak zaufania
  3. Menedżerowie budujący swój autorytet w opozycji do wyższej kadry zarządzającej
  4. Wyuczona bezradność prowadząca do przyjmowania strategii widza ze spokojem przyjmującego kolejne porażki firmy

 

Tymczasem działy komunikacji dalej zajęte są poszukiwaniem super narzędzi i komunikacyjnych gadżetów, które obsługuje się jednym kliknięciem i które tym razem już na pewno nareszcie rozwiążą wszystkie problemy…

Tylko, że pracownicy już nie są gotowi, by słuchać, a zarządzający, by cokolwiek inwestować w nowe narzędzia proponowane przez coraz bardziej denerwujący dział komunikacji.

Albo komunikacja wewnętrzna się zmieni, albo zarządy utwierdzą się we wniosku, że nic z tego nie mają i rozpędzą redaktorów intranetowych newsów.