Klaudia Morawiec, Dyrektor Departamentu Rozwoju Zasobów Ludzkich w LG Display, specjalnie dla GFMP: Co jest kluczem do zwiększania gotowości pracowników do dzielenia się wiedzą?
Dzielenie się wiedzą jest jednym ze sposobów na aktywne i skuteczne promowanie rozwoju, a przy tym usprawnianie komunikacji między pracownikami. Sprawia to, że nauka i poszerzanie kompetencji idą w parze z budowaniem relacji oraz umacnianiem pozytywnej atmosfery, co niewątpliwie wzbogaca kulturę organizacyjną w firmie.
Każda organizacja, będąc tworem dynamicznym i podlegającym ciągłym zmianom, nieustannie szuka sposobów na rozwijanie własnego potencjału. W LG Display rozpoczęliśmy od budowania podstaw poprzez szkolenia profesjonalne oraz kształtowanie postrzegania działań rozwojowych jako inwestycji w pracownika oraz całą firmę.
Dzięki uważnemu śledzeniu potrzeb biznesowych oraz dostosowywaniu do nich strategii szkoleniowej, firma zgromadziła cenną wiedzę ekspercką, która w połączeniu z doświadczeniem pracowników stanowi bezcenny kapitał. Czy oznacza to jednak, że w kwestii rozwoju pracowników osiągnęliśmy już wszystko?
Okazuje się, że wiedza i wysokie kompetencje pracowników niosą ze sobą również wyzwania. W jaki sposób zatrzymać wiedzę w organizacji? W jaki sposób kadra managerska może być wsparciem w tych działaniach dla działu HR?
W LG Display nadszedł czas na nową strategię – dzielenie się wiedzą.
Nie ulega wątpliwości, że każda grupa pracowników przyswaja wiedzę inaczej – może to wynikać z wieku, posiadanego wykształcenia, czy po prostu indywidualnego stylu uczenia się. Wyzwaniem w projektowaniu strategii szkoleniowej jest dostosowanie formy przekazywania wiedzy do grupy docelowej, by przyniosła ona jak najlepsze efekty.
W działaniach LG Display, zwłaszcza w sferze dzielenia się wiedzą między pracownikami, dostrzegamy ogromną rolę komunikacji międzyludzkiej.
Dlatego też motywujemy naszych pracowników, by wspólnie zdobywali wiedzę i dzielili się nią z innymi poprzez wspólne warsztaty, spotkania, seminaria… Wiemy też, jak ogromną rolę w tym procesie odgrywają portale społecznościowe i znaleźliśmy sposób, jak je wykorzystać – zwłaszcza wśród najmłodszych i najmniej doświadczonych pracowników.
Kluczem do efektywnego transferu wiedzy jest otwartość oraz zaufanie, jakim obdarzają się wzajemnie pracownicy.
Zadaniem HR-u oraz kadry managerskiej jest budowanie przyjaznej atmosfery opartej na świadomości, że wiedza firmowa jest naszym dobrem wspólnym. Zdając sobie z tego sprawę, postawiliśmy sobie za cel promowanie samodoskonalenia oraz uczenia innych, poprzez motywanie i wynagradzanie najbardziej zaangażowanych pracowników.
Cel ambitny, ale jak go osiągnąć? Czym zachęcić eksperta do podzielenia się swoim doświadczeniem z innymi?
Okazuje się, że wcale nie musi to być takie trudne. My już wiemy, że słowami kluczowymi są dobrowolność i uznanie.
O tym, jak wygląda realizacja tych założeń w praktyce i jak dzielenie się wiedzą wspierają działania komunikacyjne mówić będę drugiego dnia konferencji face 2015 – Zapraszam!
Klaudia Morawiec, Dyrektor Departamentu Rozwoju Zasobów Ludzkich, LG Display Poland
Więcej informacji >>