Jak w dążeniu do jakości niszczy się warunki do jej zapewniania

  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
    1
    Udostępnij

 

JAKOŚĆ

3 główne (mądre) cele:

  1. Wyczuleni na błędy pracownicy
  2. Dawanie odbiorcom pewności i bezpieczeństwa
  3. Zachwycanie klienta

Najczęstsze sposoby ich realizacji:

  1. Procedury i systemy zdejmujące z pracowników odpowiedzialność
  2. Dużo kontroli i biurokracji – dupokrytka najważniejsza
  3. Polowanie na winnych błędów, zamiast sprawdzenia, czy system sprzyja jakości

 

Efekty przychodzą szybko:

  1. Kompletna degrengolada kultury organizacyjnej
  2. Konflikty i walki międzydziałowe
  3. Sfrustrowani pracownicy i odczuwający to wszystko na własnej skórze klienci

 

W ten sposób tworzy się błędne koło, bo pojawiają się kolejne, jeszcze większe wpadki, a reakcją na nie jest jeszcze więcej tego samego co do tej pory: procedur, kontroli i szukania winnych.

Tymczasem większość problemów z jakością jest sygnałem dużych problemów z kulturą organizacyjną.

Tylko ciągle nie ma chętnego, by się nią na poważnie zająć.