Wszystko, co standardowe załatwia dzisiaj digitalizacja.
Organizacje dzisiaj potrzebują:
Myślących, kreatywnych, wysoce zaangażowanych i tworzących oryginalną wartość pracowników
A co na to zespół ds. komunikacji wewnętrznej?
O ile jeszcze w firmie istnieje, dalej robi swoje, a mógłby inaczej…
NARZĘDZIA KOMUNIKACJI:
|
Co przykładowo często robi? |
Do czego to prowadzi? |
- Poszukuje narzędziowego świętego Graala – idealnego rozwiązania, które rozwiąże wszystkie komunikacyjne bolączki
- Z dużym wysiłkiem próbuje wdrażać elektroniczne formy komunikacji, bo są na topie
|
- Skoncentrowanie wysiłków na narzędziach a nie ludziach i ich potrzebach komunikacyjnych
- Dalsze poczucie chaosu u pracowników
- Utrzymujące się przekonanie menedżerów, że to nie oni odpowiadają za komunikację
|
Co powinien robić? |
Co uzyskuje? |
- Skierować całą swoją energię na najbardziej efektywną i najtańszą formę komunikacji – bezpośrednią rozmowę przełożonego z podległym zespołem
- Wspierać menedżerów w ich komunikacyjnej roli
|
- Większy efekt przy mniejszym nakładzie pracy i środków
- Skuteczny i szybki kanał dotarcia dostosowany do potrzeb odbiorców
|
BUDOWANIE ZAANGAŻOWANIA:
|
Co przykładowo często robi? |
Do czego to prowadzi? |
- Strategię komunikuje raz na kilka lat, kiedy jest ogłaszana
- Niewygodne tematy ukrywa tak długo, jak się da lub pokrywa mnóstwem nieistotnych newsów
- Zaangażowanie pracowników traktuje jako temat dla HR i odpuszcza, albo odwrotnie, toczy walkę o wpływy
|
- Brak poczucia orientacji i sensu wśród pracowników
- Przeładowanie informacyjne przy jednoczesnym braku informacji na ważne dla pracowników tematy
- Spadający poziom zaangażowania pracowników
|
Co powinien robić? |
Co uzyskuje? |
- Wspierać menedżerów w stałym rozmawianiu z ludźmi o tym, jak ich praca i zmiany mają się do firmowych i szerszych celów
- Skupiać się na budowaniu zrozumienia, a nie tylko przekazywaniu informacji
- Budować koalicję, by wraz z HR i wyższym kierownictwem podejmować spójne działania na rzecz zaangazowania
|
- Pracowników, którzy rozumieją biznes i swoją rolę
- Wyższy poziom wsparcia dla zmian w firmie
- Spójność wszystkich działań w firmie
|
STYL KOMUNIKACJI:
|
Co przykładowo często robi? |
Do czego to prowadzi? |
- Manipuluje, stosuje retoryczne sztuczki w przekonaniu, że pracownicy się nie zorientują
- Zaklina rzeczywistość tonami lukru, bo przecież „jesteśmy świetni”
- Mówi sztywnym, oficjalnym językiem pełnym abstrakcji i właściwszym dla inwestorów niż zwykłych ludzi
|
- Dalsza utrata wiarygodności komunikacji korporacyjnej
- Kompletne ignorowanie komunikacji przez pracowników
- Rosnący mur między pracownikiem a zarządem
|
Co powinien robić? |
Co uzyskuje? |
- Traktować pracowników jako dorosłe, myślące istoty z uczuleniem na wciskanie im kitu
- Rozwijać kulturę otwartej komunikacji poprzez dawanie przykładu
- Zacząć mówić ludzkim głosem oraz oddać czasem głos pracownikom
|
- Zaufanie pracowników, które warunkuje rozpoczęcie prawdziwej komunikacji
- Świadomych biznesowo współtwórców organizacji, zamiast biernych widzów
|
I jeszcze jedno zastrzeżenie, zanim menedżerowie zostaną wysłani na szkolenia z komunikacji interpersonalnej:
