Jak działy komunikacji wewnętrznej mogą pozytywnie wpływać na poziom zaufania w firmach?
Co z kolei w związku z zaufaniem w organizacji mogą robić osoby odpowiedzialne za komunikację wewnętrzną?
Kamil Forkasiewicz
Nie będzie zaufania w firmie, jeśli będzie się pracownikom komunikować to, czego oni nie doświadczają w codziennej pracy. Działy komunikacji wewnętrznej, które koncentrują się tylko na zbudowaniu wizerunku pożądanego pracodawcy, czy uzyskaniu najwyższego miejsca w plebiscytach typu „great place to work” tak naprawdę nie uzyskają nic poza pożądanym miejscem w rankingu. Obecnie priorytetem dla menedżerów i specjalistów ds. komunikacji wewnętrznej powinno być integrowanie wszelkich działań podejmowanych w obszarze komunikacji, dbanie o ich transparentność oraz „pochylanie” się nad kulturą organizacyjną. Te „porządki” wewnątrz firmy są podstawą dla zwiększania zaufania do niej.
Joanna Stępień
Przede wszystkim odchodząc od „malowania trawy” – czyli pisania o tym, jak cudownie jest w firmie, i skupieniu się na „pozytywistycznej” pracy u podstaw. Oznacza to, że Dział Komunikacji Wewnętrznej powinien skupić się na wspieraniu menedżerów w realizowaniu ich odpowiedzialności komunikacyjnych – oczywiście, wiąże się to z codzienną, nierzadko ciężką, żmudną pracą, której efekty będą widoczne dopiero po dłuższym czasie. Dość powiedzieć, że samo wykształcenie u osób zarządzających ludźmi postawy otwartości i sprawienie, że same, nieponaglane, będą informować swoich podwładnych o tym, co się dzieje w firmie, może trwać nawet 2 lata. Nie ma na to prostych sposobów, nie ma ścieżek na skróty. Odbudowanie zaufania w firmie to ogromny wysiłek dla wszystkich, również dla działu komunikacji.