Dlaczego komunikacja oparta na zaufaniu jest filarem wizerunku firmy? – Marko Mihajić (Maersk Polska)
Kryzys gospodarczy, który na dobre rozpętał się kilka lat temu, ujawnił nie tylko słabość niektórych poważanych instytucji finansowych, ale również spowodował ogromny spadek zaufania do wszystkiego, co dzieje się w sferze gospodarczo-politycznej. Poczucie niepewności pracowników – często całkowicie uzasadnione – w obliczu trudnych czasów, w jakich znalazły się firmy, postawiło wiele nowych zadań przed wszystkimi, którzy zajmują się komunikacją korporacyjną.
Jak bowiem należało komunikować trudne i niepopoularne decyzje, zachowując odpowiednie proporcje między empatią i racjami biznesowymi? Dla pewnej liczby firm już sama konieczność zabrania głosu w celu przekazania pracownikom informacji, do których są w pełni uprawnieni, była poważnym szokiem. Tym sposobem dokonała się całkiem niespodziewanie poważna rewolucja w komunikacji wewnętrznej, której skutkiem stała się postępująca demokratyzacja tego procesu oraz większe otwarcie się na tych, których zdanie dotychczas często pomijano – odbiorców informacji.
W czasach mediów społecznościowych i powszechnego dostępu do informacji, utrzymywanie dotychczasowego modelu komunikacji zamkniętej i jednostronnej było nie tylko niemożliwe, ale również niewskazane. Król, czyli pracodawca, okazał się również zwykłym człowiekiem – musiał zatem stanąć przed swoim zespołem i przemówić ludzkim głosem. To zejście z piedestału okazało się kluczowym krokiem do budowy nowych relacji opartych na zaufaniu i uczciwości, a komunikacja wewnętrzna przestała być postrzegana jako narzędzie propagandy i stała się rzeczywistą platformą do wymiany poglądów i katalizatorem zmian w kulturze organizacyjnej.
Dzisiaj nie mamy już wąpliwości, że komunikaty typu “Pan Prezes pragnie poinformować…” mogą budzić już najwyżej pobłażliwe uśmiechy ich odbiorców, a szanowany szef i szanowana firma to tacy, którym się ufa. A także tacy, których słuchamy, bo oni też zdecydowali się słuchać nas.
Marko Mihajić
———————————————————————————————
Marko Mihajić (Communication and Campaign Manager, East Central Europe, Maersk Polska) przedstawi wykład pt. “License to communicate” – komunikacja oparta na zaufaniu filarem wizerunku firmy podczas konferencji face 2012 – Nowoczense strategie komunikacji, która odbędzie się w dniach 16-18 października 2012 w Warszawie.