Bez dobrej komunikacji nie funkcjonuje cała reszta

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Clarke Murphy, szef jednej z największych firm headhuntingowych na świecie – Russell-Reynolds – w wywiadzie dla Die Welt  nazwał trzy aspekty umiejętnościowe, które dzisiaj są najważniejsze dla menedżera z wyższej półki:

  • gotowość do ponoszenia skalkulowanego ryzyka,
  • zdecydowane działanie,
  • zdolność przekonywania ludzi.

Szczególnie ta trzecia umiejętność zdaje się być dla niego kluczowa, ponieważ uzasadnia ją szczegółowo:

Chodzi tutaj o komunikację. Kto nie potrafi przekonująco komunikować swoich pomysłów wobec pracowników, klientów i partnerów biznesowych, ten już przegrał. (…) Posłania muszą być przekazywane spójnie i wiarygodnie.

Dodatkowym wyzwaniem dla menedżerów wg. Murphy’ego jest fakt, że dzisiaj ludzie oczekują od firmy, dla której pracują, że będzie ona nie tylko zarabiała pieniądze, lecz że będzie również pomagała kształtować świat jako lepsze miejsce. Stąd też i stwierdzenie:

„Istnieje silna korelacja pomiędzy społecznym poczuciem odpowiedzialności danej firmy i jej zdolnością do przyciągania wyśmienitych, młodych talentów.”

 Dowody na tak ogromne znaczenie komunikacji dla firmy dostarcza Marc Beise w Süddeutsche Zeitung (Nr. 275/2015), posługując się przy tym negatywnymi przykładami takich firm, jak: Volkswagen, Deutsche Bank, czy Lufthansa. Beise uważa, że te dawniej wprost pokazowe firmy wypadły z toru, ponieważ nie funkcjonuje w nich właśnie komunikacja i podkreśla trzy ważne zależności:

  • Reakcja łańcuchowa: Bez dobrej komunikacji nie funkcjonuje cała reszta
  • Profilaktyka: Dobra komunikacja zaczyna się w dobrych czasach
  • Dystans: Koncern w kryzysie powinien ściągać ludzi z zewnątrz

Marc Beise trafia w dziesiątkę, pisząc:

„Wzajemne obcowanie bez respektu, marna kompetencja w obszarze komunikacji w firmie jest bardzo istotnym błędem, który ma o tyle poważniejsze znaczenie, że prawie zawsze jest powiązany z równie marną kompetencją w zarządzaniu. Można dość spokojnie zakładać się, że jeżeli komunikacja się nie udaje, to i cała reszta nie funkcjonuje. I odwrotnie. Ten wynik jest o tyle zadziwiający, że mądrzy naukowcy, popularne książki o zarządzaniu od lat niemal młotkiem wbijają menedżerom do głowy, jak ważna jest transparencja, motywacja, przepuszczalność i przejmowanie własnej odpowiedzialności dla dobrego zarządzania firmą.”

Dokładnie powyżej nazwane GFMP Management Consultants czyni od 25 lat, ale może nie tyle młotkiem, co dostarczaniem dowodów skuteczności mądrych komunikacyjnych strategii.

Źródło ilustracji: Mara Tr., Flickr