Będę za Panem tęsknić

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Na kanale YouTube został zamieszczony film przedstawiający CEO Hansa Wijersa z firmy Akzo Nobel w jego ostatnim dniu pracy w biurze w Amsterdamie.


Na pierwszy rzut oka trudno doszukać się innego celu, niż powiedzenie przez odchodzącego prezesa wszystkim pracownikom „Będę za Wami tęsknić”, co wynika z opisu filmu. Nie służy on również wypromowaniu nowego dyrektora. Dlaczego więc firma zainwestowała sporo środków i włożyła swój wysiłek w tego typu działania?

Bo nie chodzi im jedynie o pokazanie w filmie, że odchodzący prezes jest ludzki, że miewa te lepsze i te gorsze chwile, że tak jak wszyscy inni potrafi się złościć, ale i wzruszać. Ale chodzi im o to, by pracownicy zobaczyli, takich ludzi we wszystkich zarządzających w ich firmie. Że nie są to „jacyś” ludzie z organizacji, mający władzę, zamknięci za ciemnymi szybami swoich limuzyn, tylko osoby z tymi samymi codziennymi dylematami i emocjami.

Poprzez szerokie udostępnienie filmu w Internecie wpływa on również na ogólne postrzeganie kadry zarządzającej i biznesu przez społeczeństwo, któremu często się wydaje, że za sukcesem finansowym korporacji zawsze stoją „krwiopijcy”, dla których ważne są jedynie pieniądze, a nie odpowiedzialni menedżerowie, dla których najważniejsze jest wspólne dobro, firmy, pracowników i społeczności skupionej wokół organizacji.

Podobny sens (twórcy filmu z Akzo Nobel zaczerpnęli z niego inspirację) miał film przedstawiający ostatni dzień pobytu Billa Clintona w Białym Domu, którego głównym zadaniem, nie było promowanie odchodzącego prezydenta, ale budowanie pozytywnych nastawień do samej instytucji głowy państwa. Pokazanie, że nie jest on tylko uosobieniem władzy, ale jest również człowiekiem, podobnym do nas, który na co dzień staje przed takimi samymi wyzwaniami, np. wyjęcie batonika z automatu.

Szczerość i otwartość zarządzających daje szanse na identyfikację z nimi, a to pozwala budować zaufanie, które potrzebne jest firmom nie tylko dziś, ale i w tych trudniejszych czasach. Autentyczni zarządzający, świadczą nie tylko o organizacji, w której pracują, ale również o całościowym postrzeganiu środowiska biznesowego przez społeczeństwo. Dlatego tak ważna jest ich rola w budowaniu wiarygodnego wizerunku dzisiejszych i przyszłych organizacji.