Tina Vidergar, Integrated Communication Manager CEE, SAP specjalnie dla GFMP: E = mc2, czyli czego mnie nauczył Albert Einstein o komunikacji
Tak, Einstein, słynny fizyk teoretyczny, twórca ogólnej teorii względności, która wstrząsnęła światem. Była to jedna z niesamowitych rzeczy, które wymyślił, a której nie rozumiem i zapewne nigdy w pełni nie zrozumiem, bo fizyka nigdy nie była moją najsilniejszą stroną. Niezależnie od tego podziwiam tego faceta nie tylko za to, co zrobił dla współczesnej fizyki, ale także dlatego, że dał mi, jako osobie zajmującej się komunikacją, kilka świetnych porad, które staram się stosować w mojej codziennej pracy. Chciałabym podzielić się paroma z nich.
1. „Szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać różnych rezultatów.”
Wierzę, że komunikacja wewnętrzna odgrywa istotną rolę w każdej firmie, a w czasach zmian, komunikacja wewnętrzna liczy się jeszcze bardziej. Jeżeli dział komunikacji ma mieć znaczenie w kształtowaniu zmian biznesowych, musimy być o krok do przodu, proaktywni i zaskakiwać. Jeżeli chcemy innych rezultatów musimy mieć inne podejście.
2. „Jeżeli nie potrafisz czegoś prosto wyjaśnić – to znaczy, że niewystarczająco to rozumiesz.”
Tak, zrozumienie tematu i jego konsekwencji jest kluczowe. W tym celu musimy rozmawiać z zarządzającymi, zadawać tak wiele pytań, jak to możliwe, śledzić co się dzieje w działalności firmy i być na bieżąco. I jednocześnie pozostać w bliskim kontakcie z pracownikami. Musimy pielęgnować nieformalne kontakty i rozumieć nieformalne procesy zachodzące w firmie. Dzięki temu możemy łączyć te dwa światy na poziomie języka i pomagać we wzajemnym zrozumieniu.
Ilekroć próbuję przygotować zrozumiały komunikat o niektórych skomplikowanych kwestiach, przypominam sobie, jak Einstein w prosty sposób wyjaśnił teorię względności: „Godzina spędzona z piękną dziewczyną na ławce w parku mija jak minuta, podczas gdy minuta siedzenia na rozpalonym piecu wydaje się godziną. Oto względność.”
3. „Każdy inteligentny głupiec potrafi wyolbrzymiać, komplikować czy zaogniać sprawy. Potrzebny jest jednak geniusz – i dużo odwagi – żeby czynić na odwrót.”
Nowe koncepcje, nieznane słowa, złożone wyjaśnienia, setki skrótów (tak, w SAP również używamy specjalnego języka) to tylko niektóre przykłady tego, jak większość bardzo inteligentnych ludzi komunikuje się między sobą. I dopóki są z tej samej dziedziny wiedzy, całkowicie siebie rozumieją. Problemy pojawiają się, gdy muszą się komunikować z innymi grupami docelowymi, które nie są na tej samej płaszczyźnie wiedzowej.
W SAP stosujemy nowe podejście dotyczące świata, firmy i komunikacji – Run Simple. Działaj i komunikuj się tak, by nie potrzebne były dodatkowe wyjaśnienia. Jednak prostota to ciężka praca, która wymaga dużo czasu i odwagi, wymaga dużo nowych pomysłów i myślenia poza schematami. I odrobiny geniuszu, który jest w każdym.
4. „Błędów nie popełnia tylko ten, kto nie próbuje niczego nowego.”
My zawsze robiliśmy to w ten sposób – często słyszę takie słowa. Tylko dlatego, że jest to prawda, to nie znaczy, że „w ten sposób” to właściwa droga. A może to po prostu prawda sprzed 10 lat, ale my wszyscy się zmieniamy, świat się zmienia i zmieniają się pracownicy. Jeśli chcemy nadal się liczyć, musimy dostosować się do nowych okoliczności, nowych strategii, nowego szefa, nowych grup docelowych. A wówczas „w ten sposób” nie będzie już właściwym sposobem. Jeśli osoby odpowiedzialne za komunikację wewnętrzną chcą pozostać istotne, jestem przekonana, że muszą chcieć próbować czegoś nowego i innego. Popełniania błędów od czasu do czasu jest częścią procesu uczenia się i doskonalenia. Tak więc, nie bójmy się błędów, ale bójmy się słów, które są najbardziej kosztowne dla firm: My zawsze robiliśmy to w ten sposób.
5. E = mc2
Jest to prawdopodobnie jeden z najbardziej znanych wzorów wszystkich czasów, łączących energię, masę i prędkość. A oto jak tłumaczę go w komunikacji wewnętrznej:
E jak Engagement (zaangażowani pracownicy) = M jak Meaningful (liczą się rzeczy, które mają znaczenie dla firmy i ludzi, czyli zawartość komunikatów) i C2 jak Communication & Channels (kanały komunikacji i 2-stronna komunikacja)
Podsumowując – „Nie mam żadnych specjalnych talentów. Jestem tylko namiętnie ciekawy.” Wiecie, kto to powiedział?
Jeśli również jesteście ciekawi dołączcie do nas na konferencji face 2015, na której mówić będą o tym, jak przekładam te mądre słowa Einsteina na praktykę jako menedżer zintegrowanej komunikacji w SAP.
Tina Vidergar, Integrated Communication Manager CEE, SAP
Więcej informacji >>