Co warto wpisać do Excela? 13 strat generowanych w organizacjach przez brak zaufania
Czy stworzyli już Państwo arkusz kalkulacyjny pokazujący bilans zysków i strat generowanych przez brak zaufania w firmie? Przygotowaliśmy specjalnie w tym celu niewielką tabelkę, która podpowiada, o czym warto pamiętać przy tworzeniu takiego Excela.
KOSZT | UZASADNIENIE |
Koszt wdrażania i utrzymania systemów kontroli
| Koszt narzędzi (np. monitoringu) Koszt zatrudnienia osób obsługujących narzędzie kontroli
|
Czas i energia pracowników
| Poświęcane na uzasadnianie swoich czynności i wypełnianie tabel
|
Szacunek i lojalność pracowników
| Najlepsi odchodzą do mniej kontrolowanych środowisk pracy, reszta dostrzega brak logiki stosowania takich rozwiązań
|
Zaangażowanie pracowników
| Pracownik, który nie czuje się traktowany po partnersku (np. przez kontrole „tajemniczego klienta”), nie widzi sensu dawania z siebie więcej niż jest od niego oczekiwane
|
Koszty transakcyjne
| Każda wspólna decyzja wymaga wielogodzinnych ustaleń i pertraktacji, każda wiadomość musi być wysłana w CC
|
Brak egzekutywności firmy
| Procesy podejmowania decyzji stają się coraz dłuższe, przez co firma nie reaguje wystarczająco szybko na zmieniające się potrzeby rynku
|
Tendencja do unikania zmian, zachowywanie status quo
| By uniknąć ponoszenia kosztów transakcyjnych
|
Tendencja do unikania ryzyka, brak innowacyjności
| Nowe pomysły nie gwarantują bezpieczeństwa pracownika, a trudno się z nich rozliczyć
|
Brak elastyczności firmy
| Każda najdrobniejsza zmiana musi mieć mnóstwo policzalnych uzasadnień
|
Brak przepływu informacji z dołu do góry
| Pracownicy nie przekazują wyżej niepokojących sygnałów, bo obawiają się tendencji do „zabijania posłańca”
|
Brak transferu wiedzy
| Pracownicy obawiają się, że, przekazując informacje, umożliwią w ten sposób firmie zastąpienie ich kimś tańszym; uważają, że nie mają na to czasu
|
Zahamowany rozwój firmy
| Energia firmy skoncentrowana jest do wewnątrz i ku przeszłości, nie na zewnątrz i ku przyszłości
|
Niska lojalność klientów
| Zniechęceni m.in. niezaangażowanymi pracownikami oraz niepartnerską, prawniczą komunikacją
|
Źródło ilustracji: Mike Mozart, Flickr