Czy digitalna transformacja to szansa na renesans komunikacji?

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Wdrożenie SAPa zgodnie z oczekiwaniami centrali, które wisiało na włosku ze względu na bunt nieprzekonanych menedżerów.

Zmiana kulturowa, przeprowadzana, by ratować firmę w obliczu drastycznych przetasowań na rynku właściwie „pięć po dwunastej”, którą bardzo jawnie, nie tylko na korytarzach i w palarniach, wyśmiewali i wykpiwali pracownicy, przerzucając się hasłami z plakatów i gadżetów.

Zmiana strukturalna, której sama zapowiedź sprawiła, że najlepsi zaczęli uciekać z firmy, niczym gryzonie z tonącego okrętu – co w efekcie pociągnęło firmę na dno.

Tysiące nieudanych fuzji…

We wszystkich tych przypadkach ich porażka wynikała z katastrofalnej komunikacji.

Każdy o tym wie, przejrzyjcie „trupy” nieudanych projektów, które zapowiadały się fantastycznie, a które skończyły, zakurzone, „w Waszych szafach”.

Tymczasem firmy stoją obecnie przed ogromnym wyzwaniem i ogromną szansą, jakie niesie ze sobą digitalizacja. By przetrwać, muszą one z powodzeniem przejść przez transformację – być może największą w swoim życiu (więcej na naszej stronie: http://gfmp.com.pl).

Kluczowe pytania o efektywność digitalnej transformacji nie są jednak pytaniami o to, jakie technologie wdrożyć, ale o to, jak przekonać ludzi do zmian, a także o to, jakie będą konsekwencje ich – na każdym poziomie – organizacyjnym, menedżerskim i pracowników.

Te wszystkie płaszczyzny łączy komunikacja. Bez niej nie ma mowy o jakichkolwiek zmianach. Bez, przypominam, dobrej komunikacji.

Sukces digitalnej transformacji zależy od komunikacji.

A zatem, skoro ta transformacja jest tak istotna dla firm, to czy, co za tym idzie, dla komunikacji nie oznacza to dobrych wieści?

To zależy od samej komunikacji. Bo komunikacja, a dokładniej odpowiedzialni za nią, też musi i muszą przejść przez transformację.

Bo…

Czy specjaliści od lajków i klików rzeczywiście mogą być partnerami dla prezesów i zarządów we wprowadzaniu firm w nową erę?

Czy „wewnętrzny PR” traktujący pracowników jako „ciemny lud” naprawdę liczy, że ktokolwiek jeszcze będzie go brał na poważnie?

Czy komunikacja, która w ostatnich latach porzuciła esencję swojego istnienia, czyli człowieka, jest w stanie przekonywać ludzi do jakichkolwiek zmian technologicznych, strukturalnych oraz kulturowych?

 

O tym, jak wykorzystać szansę, jaką daje konieczność digitalnych transformacji w firmach – w konkretnych zaleceniach – opowiem w trakcie wykładu w ramach tegorocznej konferencji face 2016.

Chociaż konferencja odbywa się już dwudziesty (!) raz to tegoroczna tematyka sprawia wrażenie, jakby komunikacja wewnętrzna rodziła się na naszych oczach ponownie. Zdecydowanie warto w niej uczestniczyć!

GJS3

 

 

 

 

 

Joanna Stępień, Consultant, GFMP Management Consultants

LOGO FACE 16 M
Więcej informacji o konferencji face >>