Przegrasz, czy wygrasz w digitalizacji?

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Będzie coraz mniej wygranych i coraz więcej przegranych lub zbędnych,
a to prowadzi do narastającego buntu. Piszą w The Guardian i wielu innych liczących się mediach.

Boisz się, czy utrzymasz dotychczasowy poziom życia?

Co możesz zrobić?

Najpierw zrozumieć:

 

Jeżeli trzy kluczowe zjawiska digitalizacji:

  • automatyzacja,
  • globalizacja,
  • elityzacja,

wywołują zaburzenia (niepewność, strach, konflikty) na poziomie:

  • globalnym,
  • poszczególnych społeczeństw,
  • osobistym,
  • firm,

to właściwe działania komunikacji wewnętrznej mogą pomóc nie tylko firmie, ale też ludziom w firmach, społeczeństwu i światu.

 


 

Z trzech kluczowych czynników zaburzających we współczesnej gospodarce (automatyzacja, globalizacja i elityzacja) warto skupić się na tym ostatnim.

Elityzacja oznacza, kurczenie się klasy średniej. Na poziomie społecznym, gospodarczym i firmowym. Coraz węższa grupa najlepszych specjalistów staje się coraz bardziej wydajna (i jeszcze węższa i jeszcze bogatsza) dzięki wsparciu technologii.

Tylko ci mają szansę na sukces, którzy:

  • inteligentnie organizują digitalną transformację w firmach,

albo

  • tworzą algorytmy i aplikacje zastępujące pracę wielu.

Pozostali stają się zbędni.

 


 

Jakie zaburzenia wywołuje elityzacja?

  • Globalnie – Kraje, które były w stanie postawić na nowe technologie stają się coraz bogatsze, a reszta coraz biedniejsza. Oznacza to jeszcze większą presję migracyjną i szanse na konflikt.
  • Społecznie – W każdym kraju będzie rosło rozwarstwienie na wygranych
    i przegranych lub zbędnych. Prowadzi to do narastającego buntu przeciw elitom (populizm) i przeciw obcym zagrażającym nadziejom na zachowanie resztek dobrobytu (ksenofobia).
  • Osobiście – Rosnąca obawa, czy zachowam / zdobędę poziom życia, o którym marzę i niepewność jaką drogę wybrać w zmieniającej się rzeczywistości, gdzie dawne strategie przestają obowiązywać.
  • Firmowo – Rosnące znaczenie światowych central koncernów, gdzie powstają kierunki i przełomowe innowacje w modelu działania firmy i spadające znaczenie jednostek lokalnych – jeżeli nie podejmują inteligentnych działań obsługujących wtedy jedynie globalne rozwiązania lub stanowiących wymienny element w łańcuchu dostaw.

 


 

Podstawowe pytanie dzisiaj dla top management i menedżerów w organizacjach krajowych:

Czy chcę wygrać na digitalizacji, czy być jej przegranym?

Jeżeli to pierwsze, to co robić?

FIRMA

Znakomita większość znajduje się w fazie dojrzałości, co oznacza skamieniałość, a zabieganiem imituje się zaangażowanie. A wszystkie startupy są w fazie pionierskiej.

  • Zwiększanie naprawdę możliwości działania, właśnie przez digitalną transformację firmy w kierunku zwinności i egzekutywności, a nie okopywanie się
  • Rozwijanie tych pól działania, które są niezastępowalne i trudne do podrobienia – przeciętnie działać potrafi każdy

KOMUNIKACJA

Obecnie w dużej mierze działa nieefektywnie, a zamiast na istocie komunikacji skupia się na gadżetach.

  • Rozwój skutecznych sposobów komunikacji wewnętrznej
  • Wspieranie digitalnej transformacji i zmian w firmie
  • Rozwijanie otwartości komunikacji we wszystkich kierunkach

MENEDŻER

Większość z nich nie tylko że nie znajduje się nawet w stagnacji rozwojowej lecz w głębokiej regresji w obszarze wiedzy i umiejętności. A własne zagubienie przerzucają na pracowników.

  • Bycie liderem i wspieranie ludzi, a nie tylko administrowanie pracą
  • Nadawanie sensu, a nie przekazywanie informacji
  • Ciągły rozwój umiejętności, tych z prawdziwego zdarzenia, i rozumienia rzeczywistości tak u siebie jak i w podległym zespole